Habari!? - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Inge Heijden - WaarBenJij.nu Habari!? - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Inge Heijden - WaarBenJij.nu

Habari!?

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

01 November 2012 | Kenia, Nairobi

Habari? Mozori Sana!

Het werd wel weer tijd voor een nieuwe update, we maken zoveel mee dat ik toch echt een selectie moest maken voor mijn nieuwe verslag.
De afgelopen twee weken hebben we Carmen en Evelien ontmoet (Carmen komt ook uit Langenboom) en hebben we enkele andere projecten bezocht zodat we nieuwe ideeën op konden doen voor ons project (en zelf heeeel erg nieuwsgierig waren). Daarnaast zijn we druk bezig met het opzetten van een programma voor de tienermeiden/moeders, trainen van leerkrachten en het ontdekken van de Keniaanse cultuur. Veel leesplezier!

Eerst even wat leuke losse weetjes:
-Wij eten hier elke dag vegatarisch, vlees en vis is te duur. Gelukkig ben ik net een konijntje (zoals ik in Nijmegen wordt genoemd) dus is het tot nu toe nog geen probleem. Al zou een broodje kroket soms best lekker zijn.
-De mannen willen nog steeds met ons trouwen, ik heb één jongen geleerd hoe hij een huwelijksaanzoek moet doen. Toen we hem een andere dag op straat zagen lopen zakte hij door de knieen en zei: "Will u Marry me"
-De masaiman die geen Engels spreekt heeft geleerd: "how are u?" , als we zeggen "Im fine, how are u?" zegt ie "how are u"?
-De zon schijnt elke dag, het is hier rond de 40 graden!

En wat minder leuke losse weetjes:
-Deze week zijn er rellen uitgebroken in het centrum zo'n 10 minuten hier vandaan. Een politicus was vermoord en vervolgens kwamen veel mensen in opstand en vochten tegen de politie. De meiden op Temak waren onrustig en "vluchten" snel naar huis toe. Wij werden dringend verzocht om binnen te blijven en zijn twee dagen onze compound niet uitgeweest in verband met de onrust. 's Avonds hoorde we ongeveer 10 kogelschoten, maar verder zijn we blij dat we er een stukje vandaan wonen. Op het nieuws waren de rellen te zien en dat zag er nogal heftig uit. Helaas zijn er drie doden gevallen door deze rellen. Gelukkig is alles voorbij dus we kunnen weer boodschappen gaan doen!
-Ik kan nog steeds niet wennen aan een ijskoude douche, elke avond is het weer gillen en soms vloeken (laat god het hier maar niet horen)
-Verder kan ik niets bedenken want ik heb het hier naar mijn zin, ondanks ik wel iedereen steeds meer begin te missen!

Mijn bezigheden

Kerk:
In Kisumu is het cristendom de grootste religie en ook wij moesten daar kennis mee maken. We hebben een grote kerk bezocht en een middag "bijbelstudie" bijgewoond met de meiden van Temak. Soms was het moeilijk mijn lach in te houden als bijvoorbeeld de microfoons werden getest met "1,2, JEZUS, JEZUS, JEZUS". Daarnaast wordt er volop gedanst en AMEN geroepen, dus dat is voor ons als "mozungo's" nog wel te doen!

St. Clare + Special Needsschool:
We hebben een bezoekje gebracht aan het super mooie, goed georganiseerde weeshuis wat Carmen en Evelien sponsoren. Goed om te zien dat de Keniaanse cultuur bewaard blijft, maar dat de westerse invloeden zeker een bijdrage leveren aan de goede omstandigheden voor de kinderen. Daarnaast hebben we ook een special needsschool bezocht, natuurlijk helemaal mijn ding. Toen ik twee jongens met Downsyndroom ontdekte kon mijn dag niet meer stuk, als magneten trok ik ze aan en we hebben vele "Downmomentjes" meegemaakt.

Deworming op een basisschool:
Temak sponsort dewormingprograms (ontwormingsprogramma's) voor een grote basissschool achter onze compound. Honderden kinderen krijgen een klein roze pilletje tegen wormen. Wij mochten dit programma uitvoeren en zodoende hebben we honderden kinderen beschermd tegen de wormen.
Het viel ons op dat er veel geslagen wordt op scholen en door ouders. We hebben een gesprek aangevraagd met de directeur van de school en hij vertelde dat kinderen geknepen of geslagen worden, dat is de manier van disciplineren. Dit is voor mij op z'n zachts gezegd lastig te begrijpen. Omdat de directeur openstaat voor verandering gaan we vanaf volgende week alle leraren op deze basisschool trainen om kinderen op een andere manier te disciplineren, de welbekende "stoute stoel" zal in gezet worden en we zullen vooral aandacht schenken aan de positieve manier van benaderen. Een hele grote uitdaging!

Village bezoeken:
Elke dag bezoek ik 's ochtends met de meiden van Temak het dorp, op zoek naar nieuwe klanten voor de kapstertraining. Zodoende leer ik de meiden beter kennen, bouw ik een band op en kom ik inimini kleine huisjes waar vervolgens drie gezinnen in "wonen". Vanaf volgende week mag ik met een aantal meiden mee naar huis om te kijken hoe de woonomstandigheden zijn en kan ik dit rapporteren aan de bazin om te kijken of deze meiden gesponsord moeten worden.

Markt:
DE markt van Kisumu... nog nooit in mijn leven zo'n enorme drukke, levendige, kleurrijke en grote markt gezien. Van erwten tot aan kleren, van vis tot aan stoffen, werkelijk alles is verkrijgbaar op deze markt. Aangezien enkele meiden van Temak trainen voor kleermaakster en ik een enorme klerenfan ben kwam het idee al snel om een leuke jurk te laten maken. Twee meiden van Temak namen ons mee naar de markt en het resultaat mag er zijn, een super mooie, ook in Nederland draagbare jurk. Ik zal de foto's snel erop zetten!

Kakamega:
De kakamega Forest in Kisumu is het laatste regenwoud wat over is in Kenia. Aangezien ik wel van een beetje survivallen hou zijn we het bos in getrokken op zoek naar een mooie waterval en kleine riviertjes. Ik had uren in deze forest kunnen rondlopen, echt een hele mooie omgeving! De dag afgesloten met een lekker etentje buiten de deur dus mijn dag kon niet meer stuk!

Dit weekend gaan we eindelijk een kijkje nemen bij het Victoria meer en hopelijk ook nijlpaarden spotten. Ik zal jullie op de hoogte houden tijdens het nieuwe verslag!

Veel liefs, knuffel en zonnige (sorry kan het niet laten) groet vanuit Kisumu, Kenya.

(ps. ik vind het heel lief dat zoveel mensen mij volgen en een reactie op de site plaatsen, doet me goed!)


  • 01 November 2012 - 12:39

    Paula:

    Hoi Inge,

    Je hebt weer een heel mooi verhaal geschreven. Wel vindt ik 't eng van die rellen. Hopelijk is het nu echt over. Jullie hebben wel een heel gevarieërd programma, van dokter spelen (pilletjes uitdelen) kapstertraining en leraren trainen hoe je kinderen op een andere manier kunt straffen.
    Ik ben heel benieuwd naar je keniaans jurkje.
    Heel veel groetjes, ook aan Wilke en Anouk. Het gaat jullie goed!

    Liefs mamxxx

  • 01 November 2012 - 12:42

    Karen:

    Lieve Ingel,
    Wederom een mooi verhaaltje. Zo leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt.
    Jeetje wat eng van die rellen. Ik lees liever de 'Leuke weetjes". Gelukkig worden jullie goed beschermd daar. Ik ben zeer benieuwd naar de vegetarische gerechten, dus die mag je terug in Nederland lekker voor ons koken. Geniet ervan meid. En laat die garderobe maar lekker uitbreiden. xx

  • 01 November 2012 - 12:42

    Karen:

    Lieve Ingel,
    Wederom een mooi verhaaltje. Zo leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt.
    Jeetje wat eng van die rellen. Ik lees liever de 'Leuke weetjes". Gelukkig worden jullie goed beschermd daar. Ik ben zeer benieuwd naar de vegetarische gerechten, dus die mag je terug in Nederland lekker voor ons koken. Geniet ervan meid. En laat die garderobe maar lekker uitbreiden. xx

  • 01 November 2012 - 12:54

    Marcha:

    Inge!

    Elke keer vind ik het weer super om je verhalen te lezen :-) Wat een belevenissen daar zeg. Die 'minder leuke dingen' moet je maar snel vergeten, geniet van alle mooie dingen! Afrika heeft zoveel te bieden. Heel anders zeker dan Ghana? Al heb ik daar ook nijlpaarden gezien ;-)
    Als je terug bent, wil ik súper graag een keertje je foto's zien.
    Je krijgt de groetjes van heel kamer 18 (Steef, Mascha, Tiny en ikke zelf).

    Enjoy girly!

    xx

  • 01 November 2012 - 12:59

    Debbie:

    Jeeeej!! een nieuw verhaaltje, ik was al erg benieuwd naar je avonturen daar:)
    heel naar die rellen, hopelijk blijven ze inderdaad weg! Wat een leuke dingen zijn jullie allemaal aan het doen zeg, geweldig al die projecten en vooral... GEWELDIGE downies!! heel erg schattig die foto's:) Benieuwd hoe jullie positief straffen project gaat uitpakken, of ze het kunnen zonder te slaan en te knijpen, dat zal nog een uitdaging worden;) Liefs Debbie x

  • 01 November 2012 - 15:07

    Sanne:

    En weer een leuk verhaal om te lezen! Jullie zijn echt goed bezig met alle verbeteracties en trainingen. Zoals je al zei op het vliegveld, ik ga de wereld verbeteren :)! Trots! Heftig van de rellen maar heel erg fijn dat ze over zijn! Geniet vooral van de leuke mooie en bijzondere momenten en een dikke knuffel vanuit hier!

  • 01 November 2012 - 15:37

    Kim:

    Inge, wat een leuk verhaaltje weer en wat maak je toch veel mee!! Om jaloers van te worden! (vooral die downers!!) Hopelijk gaan jullie goeie ideeëen allemaal een positieve uitwerking hebben maar daar ben ik niet zo bang voor! Ik zie af en toe wat foto's voorbij komen, wat ziet het er allemaal mooi en geweldig uit!! in ieder geval heel veel succes met jullie projecten maar natuurlijk ook genieten!! Liefs Kim..

  • 01 November 2012 - 17:52

    Carmen:

    Habari Mzungu's,

    Wij vonden het ook erg leuk om jullie de projecten van Amara Foundation te laten zien!
    Jullie foto's van Kakamega zien er ook super uit! Gaan we ons volgende bezoek ook echt weer erbij nemen! Nog heel veel plezier op jullie project.
    Geniet van de hyacint en kiboko's komend weekend op Lake Victoria en relax ze bij Kiboko Bay resort.

    busu. Kwaheri

  • 01 November 2012 - 19:25

    Ilse (ietje):

    He inge!!

    Wat super wat je daar allemaal doet zeg...
    Als die projecten, super leerzaam voor jezelf natuurlijk, maar zeker ook voor de mensen daar! Het zal vast en zeker met kleine stapjes vooruit gaan waarbij je er ook zeker een aantal terug uit zal maken en de afrikaanse mentaliteit 'sit back and relax' zal er niet voor zorgen dat je meteen die wereld gaat verbeteren, haha maar alle stapjes helpen, je bent goed bezig, echt top!
    Geniet ervan!

    x

  • 01 November 2012 - 20:06

    Marleen:

    Hoi Inge,
    Echt super om te lezen; ontroerend, spannend, leuk en soms wat eng(de rellen bijv.)
    Ben echt trots op je dat je dit allemaal doet!
    Dikke x Marleen

  • 02 November 2012 - 12:27

    Toos En Wim:

    Wat is het allemaal spannend daar, maar fijn om te weten dat het allemaal goed gaat met het buurmeisje van ons. Het is toch een hele beleving, maar fijn dat je het naar je zin hebt. We zouden zeggen geniet er nog maar heel veel van, en beteken maar veel voor de kinderen en moeders daar. We blijven je volgen daar in de warme zon. Liefs van ons

  • 02 November 2012 - 23:26

    Meggie:

    hoi inge alles goed daar met mijn ook ik hoorde de dat je in afrika ben
    dat hoorde ik van je moeder en daar is vast lekker warm daar en hier in holland is het donker en koud en nat maar geniet er van daar voor je het weet ben je weer in het nederland groetjes vanuit holland van meggie en karin p.s heel veel plezier en lekker bruin worden tot ziens je nicht meggie

  • 06 November 2012 - 16:12

    José:

    Hoi Inge,
    Dat was weer een super leuk verhaal wat maken jullie veel mee leuke maar ook minder leuke dingen zoals die rellen dat lijkt mij heel eng maar gelukkig zijn ze weer voorbij en kunnen jullie weer genieten van alles en vooral van het mooie weer. De foto's zijn ook erg mooi maar ik ben wel benieuwd naar dat jurkje hoor.

    groetjes en geniet er nog van José

  • 06 November 2012 - 21:00

    Riny:

    Hoi inge

    Wat een mooi verhaal. En wat leuk dat je Carmen ontmoet hebt. Ik herken dit allemaal. Malou is hier ook geweest.

    Groetjes en geniet er van.

    Ik blijf je volgen.

    Liefs Riny

  • 06 November 2012 - 22:34

    Karin:

    hoi Inge

    je mail gelezen,zo te zien benut je de tijd goed daar,met al je activiteiten,lessen,programma's. geniet er van groetjes fam v/d Heijden Afferden

  • 07 November 2012 - 12:04

    Kitty :

    hallo inge,

    net je mail ontvangen met je reisverslag, ook bij oma al veel gelezen wat je moeder had mee gebracht voor oma.
    Wat een ervaring, geniet er van en wel uitkijken,
    groeten van ons allemaal , fam van Hoogstraten afferden.

  • 07 November 2012 - 21:38

    Mariette:

    Hoi Inge!
    Wat ontzettend leuk om je ervaringen te lezen!
    Het lijkt me zo bijzonder daar; de omgeving, de cultuur en de projecten waar je je voor inzet.
    Leuk dat je ons door de verslagen en foto's deel uit laat maken van je reis.
    Geniet er van!
    Groetjes Mariëtte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Hoi, Vanaf 5 oktober tot en met 9 januari ga ik Afrika verkennen. Samen met mijn twee reisgenootjes: Wilke en Anouk zal ik onderzoek gaan doen naar de concentratie van tienermoeders bij het project TEMAK in Kisumu, Kenya. Dit onderzoek is een onderdeel van mijn studie Pedagogiek. Na 9 weken onderzoek wordt het tijd voor vakantie en zullen we van Kenya naar Tanzania reizen om vervolgens kerstmis te vieren op het droomeiland Zanzibar.... Op deze site zal ik vertellen wat ik tegen kom, meemaak en hopelijk een leuk beeld schetsen van Oost-Afrika! Liefs Inge

Actief sinds 27 Sept. 2012
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 7926

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 09 Januari 2013

Kenya, Tanzania, Zanzibar

Landen bezocht: