Bye Bye Kisumu, hello Tanzania - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Inge Heijden - WaarBenJij.nu Bye Bye Kisumu, hello Tanzania - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Inge Heijden - WaarBenJij.nu

Bye Bye Kisumu, hello Tanzania

Blijf op de hoogte en volg Inge

11 December 2012 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal!

Vanavond is het zover, we gaan reizen!!!!!!!! We hebben er ontzettend veel zin in. Druk bezig met pakken, afscheid nemen, de kiet schoonmaken enzovoorts enzovoorts. Ik zal even kort uitleggen hoe onze reis eruit gaat zien:
- Vanavond om 9 uur pakken we de bus naar Nairobi
- Vanuit Nairobi pakken we de bus naar Arusha (Tanzania). Hier gaan we een bezoek brengen aan het National Parc NgoroNgoro (zeker de moeite waard om even te googlen!) en Lake Manyara.
- Vervolgens gaan we naar Moshi toe waar we op de Kilimanjaro gaan slapen. We gaan hier een hiking doen en we gaan een bezoekje brengen aan de watervallen.
- Daarna gaan we door naar Dar es Salaam. Hier stappen wij de 21e op het vliegtuig naar ZANZIBAR! (Denk aan zon, zee, strand, cocktails, met dolfijnen en schildpadden zwemmen en een all inclusive beach resort).
Kerst zullen we doorbrengen op Zanzibar, geen sneeuw inbegrepen!
- De 27e vliegen we terug naar Mombasa (Kenia). Hier verblijven we een weekje in een hostel én vieren we O&N op het strand.
- 3 januari pakken we de trein terug naar Nairobi.
- En dan vliegen we 9 januari alweer naar huis!
Nu weten jullie een beetje waar ik mijn laatste 4 weken aan de andere kant van de wereld uit zal hangen. Wanneer mogelijk zal ik nog wat foto's op facebook proberen te zetten.

De laatste weken zijn we ontzettend druk geweest met het afronden van ons research. Het is uiteindelijk een product geworden van 45 pagina's... in het Engels. Ons research in het kort:We hebben onderzoek gedaan naar de concentratie van de tienermoeders en de meiden die in training zijn bij Temak. Er zijn verschillende tienermoeders die hun kinderen meenemen naar de training. De kinderen hebben een gemiddelde leeftijd van 1 jaar. Deze baby’s hebben dus nog veel verzorging en aandacht nodig. Dit zorgt voor erg veel afleiding tijdens de training. D.m.v. focusgrousp, interviews en allerlei observaties hebben wij samen met de stakeholders de conclusie getrokken dat er te weinig kennis is bij de meiden over de ontwikkeling van hun kinderen. Dit uit zich in: de kinderen constant aan de borst leggen, geen aandacht geven wanneer ze huilen, nat in het bedje laten liggen, slaan wanneer ze niet luisteren enzovoorts. Uiteindelijk hebben we een ‘Knowledge day’ opgezet waar de meiden kennis vergaren over de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast hebben we een speelhoek gemaakt voor de kinderen. We hebben al een groot verschil opgemerkt nu de kinderen zich niet meer vervelen en zich kunnen vermaken op de ‘speelmat’ (dankzij hele lieve Nederlandse sponsoren!). De moeders en de organisatie zijn hier erg blij mee. De directeur heeft aangegeven ook vooruitgang gezien te hebben in de concentratie van de moeders.
Na wachten op de beoordeling van onze lerares..... eindelijk een mail. Ons onderzoek is een mooi product geworden, YES! Fijn dat we net voordat we op reis gaan de ‘schoolzaken’ afgerond hebben.

Kisumu was een fijne stad om in te leven voor 2 maandjes. We hebben het hier hartstikke naar ons zin gehad. Leuke mensen ontmoet van verschillende culturen, gezellige stapavonden gehad, knusse avonden gehad in ‘ons huisje’ met Amerikaanse series erbij en heerlijk Afrikaans gegeten. Kisumu is een levendige en gezellige stad vol met cultuur. Ik heb hier een mooie tijd gehad, maar ik ben er klaar voor om weg te gaan. Het enige wat ik niet ga missen is het constante: ‘MZUNGU! How are you?!?!’, ‘MZUNGU! Marry me?!’ Lovely, Honey, White lady!' Wordt nog wennen dadelijk in Nederland;-).

Oja, om het verhaaltje nog even af te sluiten. De bruiloft is voor ons helaas niet doorgegaan haha! We zouden ’s ochtends om 10 uur opgehaald worden. Dit werd 13:00. Oké Afrikaanse tijd, moet kunnen. We hebben de kerkdienst overgeslagen om de zus van de bruid te helpen met het decoreren van de receptie ruimte. Hier hebben we nog eens 3 uur zitten wachten voordat de bruiloft in de kerk begon. na ongeveer 6 uur wachten vonden wij toch net iets te lang worden.. Omdat we onze zondag toch nog leuk af wilden sluiten, zijn we daarna maar op het terras gaan zitten!
BYE BYE KISUMU!! Tanzania and Zanzibar, HERE WE COME!!

De komende 11 dagen heb ik geen internet dus bij deze wil ik jullie enorm bedanken voor de lieve berichtjes, kaartjes en de support....
Ik zal goed op mezelf en de andere meiden letten,

Heeeeeel veel liefs...

Inge

• 11 December 2012 - 12:40

Eline En Hetty:

Hoi Inge,

Stagetijd zit er weer op, het was weer een leuk verhaal.
    We wensen je nog een hele fijne vakantie toe samen met Anouk en Wilke.
    Maak er nog een paar leuke weken van met z'n 3e!
    Pas goed op jezelf en elkaar.

Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar alvast!
    Tot 9 Januari!

Xxx

• 11 December 2012 - 14:25

Debbie:

Waaaauuw wat gaat het snel zeg! Je stage alweer klaar en over een paar weekjes zit je weer bij ons in Nijmegen op de bank, maar natuurlijk eerst gaan genieten van het mooiste stukje van je reis, wat een tof programma heb je nog klaar liggen! Drink een extra cocktail voor mij met kerst ;)
    Enne wees maar niet bang, terug in Nederland zegt iedereen: Lovely, honey, BROWN lady!!

Tot snel! xx

• 11 December 2012 - 14:41

Paula:

Ha die Inge, Wilke en Anouk,

Succes met inpakken en de kiet poetsen.
    Ik denk dat de meiden van Temak jullie zullen missen.
    De schoolzaken zijn afgerond, dus dan hebben jullie ook echt vakantie.
    Ik hoop Inge dat je tussen door kunt whatsappen zodat we op de hoogte blijven.
    Dikke kus van ons en heel veel plezier.
    Groetjes Pap Mam Marlijn Aniek Rens*

• 12 December 2012 - 11:21

Fleur:

Dinnie!!
    Geniet ervan! Lijkt me geweldig wat je allemaal gaat doen!
    See you soon! Xx

• 12 December 2012 - 22:04

Riny:

Proficiat met met deze geweldige stage. Koffers pakken en genieten. Het is er ontzettend mooi. Fijne feestdagen in de zon.

Groetjes Riny

• 17 December 2012 - 18:01

Toos En Wim:

Hoi Inge, wij wensen je veel succes met de laatste dagen en veel plezier met de echte vakantie, we blijven op de hoogte. Hele fijne kerst en jaarwisseling en een liefdevol nieuwjaar. En ook wensen we een goede terugreis, tot gauw groetjes van Toos en Wim

• 18 December 2012 - 21:16

José:

Jambo Inge en de rest,

Heel veel plezier op jullie reis en geniet van de feestdagen in de zon.

Polle Polle en Kwaheri in Nederland José en de rest van de Familie.

• 19 December 2012 - 18:27

Ans:

Inge,
    ook als kerstengel zou je het heel goed doen,

daarom voor jou, mooie dagen en een dikke ZOEN!

Liefs fam. Bens

• 21 December 2012 - 13:01

Karin:

Inge, fijne kerst en jaarwisseling en alle goeds voor 2013
    geniet nog maar even van de zon en prachtige land